Koji su preduslovi uspešnog rada, rasta i trajanja u oblasti marketinške industrije, šta se nalazi u centru uspešnih marketinških strategija i šta savetuje mladim kolegama koji tek počinju da rade u oblasti kreativnih industrija, za Srpsku ekonomiju objašnjava Olivera Perković, Managing Director agencije McCann Beograd
1. Agencija McCann Beograd osnovana 1997. godine i deo je jednog od vodećih komunikacionih sistema I&F McCann Grupe koja uspešno posluje u 12 zemalja južne i severne Evrope. Koji ste cilj pred sebe postavili na početku poslovanja?
Ove godine obeležavamo 20 godina poslovanja. Mnogo toga se promenilo – tada su to bili počeci ove industrije na našem trižištu, pionirski duh i učenje; danas imamo jednu dinamičnu, aktivnu, pristojno razvijenu industriju u kojoj i dalje ima prostora za rast. Cilj je bio, a i sada je da rastemo i da se razvijamo - kvalitativno pre svega. Preduslov da rastete je kvalitetan portfolio klijenata kroz koji stičete i oblikujete svoje znanje, usluge, širite mogućnosti, discipline, i tržište. Drugi preduslov je kvalitet ljudi, dakle bogatstvo talenata, znanja i veština. To su dve esencije i dva preduslova i za budući kvalitativni rast.
2. Nakon višedecenijskog iskustva u advertajzingu, kakvi su izazovi pred ovom profesijom?
Najveći izazov je stalna promena i samim tim i potreba da prepoznate i usvojite izmenjene okolnosti, odnosno da ih predvidite prvi. Promene mogu doći iz različitih izvora - iz tehnologije najpre, ali i iz drugih izvora – recimo podataka kojima danas raspolažete o potrošaču, a kojima niste raspolagali ranije. Takođe može doći iz izmenjene potrebe potrošača čiji životni stil, mogućnosti, potrebe diktiraju očekivanja od proizvoda i brenda. Imati pravi uvid od gomile podataka, upotrebiti tehnologiju na pravi način, prepoznati prvi neku potrebu ili je kreirati najuspešnije - to su najveći izazovi. Negovanje pionirskog duha je takođe važno, jer svaki dan saznajemo nešto novo, usvajamo nove tehnologije, otkrivamo nove ili izmenjene potrebe potrošača.
3. Šta Vam je prioritet, potrebe potrošača ili klijenata?
Ako klijent osluškuje potrošača i stavlja njega u centar svoje marketinške strategije, onda posledično i u centar komunikacionih aktivnosti ili inicijativa vezanih za proizvod - postiže se potrebna sinergija. Vi kreirate sadržaj za klijenta, koji u stvari odgovara na potrebe potrošača.
Ukoliko business nije customer centric onda stvari mogu biti drugačije. Naši klijenti odnosno brendovi u našem portfoliju su consumer brands, mnogi od njih love marks – dakle krajnji potrošač je često u centru inicijativa. Morate dobro poznavati klijentovo poslovanje i vrednosti koju komunikacija treba da kreira – a morate jako dobro znati i za koga kreirate određeni prozivod ili sadržaj. Jedno bez drugog ne ide.
4. Svoju lidersku poziciju na tržištu izgradili ste izuzetnom kreativnošću. Čemu najčešće savetujete mlade ljude u svom timu?
Savetujem ih da ne zapostave ni jedan svoj talenat, nijedan hobi ili interesovanje. Danas je broj profesija ogroman, mnoge od njih nisu ni postojale ranije, a veliki broj njih zahteva kombinaciju više talenata. Različitost, odnosno kombinacija veština, znanja, interesovanja i sposobnosti, daje jedan drugačiji kvalitet, dodatnu mogućnost, obogaćenje i veće zadvoljstvo i pojedincu koji se školuje ili profesionalno gradi i poslodavcu. Verujem da naša profesija omogućava i podstiče razvoj različitih veština, a najbolji rezultati postižu se u sinergiji različitih talenata.
5. McCann Beograd je agencija koja na različite načine uspostavlja standarde u struci. S obzirom na to da ste jedan od članova UO nagrade Effie u Srbiji, koliko će to uticati na razvoj industrije i šta Effie nagrada znači za oglašivače i agencije?
Verujem da će Effie dati dodatan kvalitet našoj sceni i tržištu. Festival nagrađuje efektivnost, rezultat i zbog toga je njegov značaj višestruk. Uspešna kampanja pored sjajne ideje nosi sa sobom i uticaj koji se ogleda kroz promenu ponašanja, trendova, pozitivnu transformaciju ili razvoj neke kategorije itd. Efektivnost je danas parametar značajniji od efikasnosti u poslovanju. I za oglašivače i za agencije ona je potvrda uspeha – obostranog. I međusobni partnerski odnos klijenta i agencije i potencijal za budućnost pored poverenja, esencijalno se temelji na postignutim rezultatima.
I&F McCann Grupa jedan je od vodećih komunikacionih sistema koji 20 godina uspešno posluje u 12 zemlja jugo istočne Evrope i nordijske regije. Naš posvećen tim čini 600 talentovanih profesionalaca, koji svakodnevno sarađuju na integraciji marketinških kampanja, promotivnih aktivnosti, organizaciji događaja, dizajnu, planiranju i zakupu medijskog prostora, PR, produkciji, komunikaciji u oblasti zdravstva, kreiranju TV sadržaja,kao i na svim formama digitalnog marketinga. Agencije koje posluju u okviru I&F McCann Grupe deo su McCann Worldgroup (www.mccannworldgroup.com),jedne od najvećih svetskih agencijskih mreža,osnovane 1902.godine koja posluje u više od 120 zemalja sveta, i u vlasništvu je Interpublic Group (IPG) (www.interpublic.com) sa sedištem u Njujorku.