Ovo vreme krize je prava prilika da brendovi dokažu svoje vrednosti, misiju i viziju zapisane na sajtu
Luka Ličina, Digital Strategic Planner, agencija Drive
Kod kuće smo i nemamo mnogo izbora. Svima nam se sve u jednom danu promenilo – naše rutine, rituali, obaveze i svakodnevica. Korona je postala jedina tema i izbrisala je sve granice između privatnog, porodičnog i poslovnog.
Zajedno sa pandemijom koja se proširila u preko 100 država sveta, širila se i promena u svesti ljudi i društvenom ophođenju – od pozdravljanja i svakodnevnih aktivnosti, preko načina obavljanja kupovine i obustavljanja kontakta sa ljudima do načina razmišljanja i menjanja piramide potreba.
Digitalna budućnost je postala nužna sadašnjost
Logično, promena se reflektovala i na naše interesovanje i ponašanje. Vanredno stanje i izolacija su uticali da se vreme koje ljudi provode na internetu značajno poveća što je uzrokovalo dodatno aktiviranje online sfere. Prema istraživanju agencije Kantar, globalni angažman u društvenim medijima porastao je za 61 odsto tokom pandemije, a razmena poruka putem aplikacija Facebook, Instagram i WhatsApp u teže pogođenim oblastima sveta porasla je za više od 50 odsto. Servisi za gledanje filmova i serija kao što su Netflix i HBO GO dožveli su potpuni vrhunac svog korišćenja, a aplikacije za video pozive su aktivnije nego ikada ranije.
Istraživanje „What Brands Can Do”, koje je sprovela data analytics and research agencija Polaris, koja posluje u okviru I&F Grupe, pokazuje na koji način je ova situacija promenila medijske trendove. Značajan rast se beleži u gledanosti televizije i „streaming” servisa, a kanali koji intezivnije izveštavaju o koroni i njenim posledicama imaju najveći skok u rejtinzima. Kako bi ubalžili stres i dosadu, ljudi takođe u većoj meri gledaju video forme, igraju igrice i više su na društvenim medijima nego inače.
Nalazi pokazuju da su od početka krize većini influensera naglo počele da se šire baze pratilaca na svim sada najaktuelnijim društvenim mrežama kao što su Instagram, YouTube i TikTok. Vreme provedeno na internetu se, prirodno, tokom izolacije povećava, a online sadržaji koji se pretražuju, pored informativnih, mogu da se svedu u nekoliko glavnih kategorija: zdravlje i fitnes, hrana i kuvanje, gejming i zabava, online učenje i edukacija.
Potraga za smislenom ulogom brendova
Veoma je važno kako će se brendovi postaviti u ovoj situaciji, zato što su ljudi veoma osetljivi i njihove potrebe su veće nego ikada ranije. Od brendova se sad očekuje da budu dostupni, smisleni i relevantni. Stoga, oni moraju da prilagode komunikaciju trenutnoj situaciji, edukuju korisnike, pokažu pojačanu solidarnost i pruže kvalitetnu korisničku uslugu.
Na digitalnim kanalima očekivanja su još veća i nema prostora za grešku, jer brzina i priroda online sfere to ne dozvoljava. Posebno sada kad su svi aktivni na internetu, istražuju i pretražuju, uplašeniji i kritičniji nego ikada pre. Podrazumeva se da se na digitalnim kanalima najbrže reaguje i odgovori na fazu u kojoj se korisnici trenutno nalaze.
Svi smo prošli kroz različita raspoloženja i reagovanja povodom čitave situacije, a neka su tek pred nama. Od negiranja ozbiljnosti situacije i relativizacije, preko panike i nesnalaženja, do prihvatanja i prilagođavanja, pa konačno i do oporavka i prihvatanja nove normalnosti.
Svaka od ovih faza zahteva i određenu reakciju brendova – pravi odgovor na psihičko stanje pojedinaca i njihove potrebe u datom trenutku. Digitalni kanali su idealan izbor da brend pokaže kako zaista razume svoje korisnike i brine o njima. Kompanije bi trebalo da svoju poziciju i ulogu u ljudskim životima dokažu koristeći odgovarajuće kanale i formate.
Kako su to neki brendovi uradili?
Platforma za putovanja Klook je pozvala ljude da rekreiraju fotografije sa putovanja koristeći stvari iz svog stana.
mts i SBB su otključali kanale koji nisu bili dostupni svima i na taj način pružili veći spektar zabave za svoje korisnike i olakšali im karantin.
Portal KupujemProdajem je otvorio novu kategoriju domaća hrana čime su podržali prodavce sa pijaca kojima je onemogućeno poslovanje tokom vanrednog stanja.
Vip je u okviru svog programa Vip kinoteka organizovao premijeru digitalno restauriranog filma Davitelj protiv davitelja.
NIS je uveo beskontaktno plaćanje uz Drive.Go mobilnu aplikaciju na NIS Petrol i GAZPROM benzinskim stanicama i na taj način umanjio zdravstveni rizik na mestu prodaju.
Bud Light je počeo petkom da organizuje online žurke putem formata Instagram live sa gostujućim muzičkim zvezdama pod heštegom #DiveBarTour.
Netflix je uveo opciju Netflix party sa kojom može da se podeli ekran sa prijateljima i na taj način omogući da zajedno gledaju i komentarišu sadržaje sa Netflixa.
Muzeji, opere i pozorišta širom sveta su otvorila svoja vrata na digitalnim kanalima i time omogućili ljudima virtuelni pristup bez da napuste svoje domove.
Chipotle lanac restorana je omogućio virtualno druženje uz obrok u skladu sa karantinskim distanciranjem i izolacijom.
Digitalni smisao brendova
McCann Truth Central globalno istraživanje pokazuje da 81 odsto ljudi veruje da globalni brendovi imaju moć da svet učine boljim mestom za život, a čak 72 odsto smatra da treba da imaju širu ulogu u društvu. Kako su digitalni kanali preuzeli primat nad komunikacijom, i kako je vreme provedeno na društvenim mrežama i online servisima veće nego ikada ranije, brendovi moraju da potraže svoju smislenu ulogu baš na ovim kanalima. Ovo vreme krize je prava prilika da dokažu svoje vrednosti, misiju i viziju zapisane na sajtu i da kroz svoje aktivnosti i digitalne kanale potvrde očekivanja svojih korisnika i odgovore na njihove potrebe.