U TRENUTKU KRIZE MOŽDA JEDNA OD NAJVAŽNIJIH STVARI JE EMPATIČAN ODNOS PREMA POTROŠAČIMA I ZAJEDNICI, BEZ OBZIRA NA TO KOJI BREND JE U PITANJU I KOJOJ INDUSTRIJI PRIPADA. NESMOTRENI POTEZI U OVAKVIM VREMENIMA NOSE VELIKI RIZIK ZA ETIKETIRANJE BRENDA KAO NEKOG KO MISLI SAMO NA PROFIT
Uticaj izazvan pandemijom virusa COVID-19 primetan je na svakodnevni život. Taj uticaj je već osetan kada se radi o industriji i brendovima, svedoci smo da se stvari menjaju iz dana u dan, a izvesne promene nam tek predostoje. Brendovi u ovakvim situacijama moraju da se pripreme kako za kratkoročno delanje tokom vanredne situacije i trenutne krize, tako i za dugoročne planove koji će uslediti kada dođe period oporavka.
Agencija Polaris, koja posluje u okviru I&F Grupe, specijalizovana je za data analytics, business consulting i tržišne predikcije, pripremila je nekoliko uvida šta se može očekivati za vreme i nakon krize, kao i smernice za brendove kako da se snađu u ovim izazovnim vremenima.
Nesumnjivo je da su u ovom trenutku neke industrije pogođene više od drugih, tu svakako spadaju turizam i sve delatnosti vezane za transport putnika. Ipak, po okončanju krize očekuje se povećanje potražnje jer će ljudi biti željni putovanja i imaće potrebu da ugode sebi nakon dugog perioda izolacije kao i da posete porodicu i prijatelje. S druge strane, biznisi koji se bave dostavom na kućnu adresu imaju „pune ruke“ posla u ovom periodu, ali se od njih zahteva prilagođavanje, odnosno, pojačane mere opreza i mogućnos dostave bez kontakta. Neke delatnosti, poput industrija nameštaja, možda neće imati toliki pad u prodaji kao što bi se na prvi pogled očekivalo. Ljudi, boraveći u svojim domovima po ceo dan, želeće da unesu bar neke sitnije izmene i poboljšaju svoj životni prostor. Slično je i sa malim kućnim aparatima – mnogi više vremena provode u kuhinji, pa samim tim i imaju potrebu da olakšaju proces spremanja hrane kupovinom nekog kuhinjskog pomagala. Mogućnost online kupovine i isporuka na kućnu adresu će u ovim slučajevima biti veliki plus.
I druge industrije takođe doživljavaju značajne transformacije, a te promene će uticati na ponašanje potrošača i nakon ovog perioda. Tu svakako spadaju FMCG i Retail industrija.
FMCG INDUSTRIJA
U situaciji kada je ljudima kretanje ograničeno i kada su prisutni briga i strah, kupuje se više, a potražnja za hranom i pićem koji mogu da stoje duže vremena, kao i da se brzo spreme, je veća. Sa druge strane, trenutna situacija utiče na snabdevanje sirovina, logistiku, transport i proizvodne operacije i tako stvara dodatni pritisak na vlasnike brendova.
Kada je u pitanju ponašanje potrošača, tokom pandemije je uočljiva povećana briga o zdravlju pa samim tim i veća potražnja za zdravim namirnicama, naročito onima koje ojačavaju imunitet. Proizvodi koji sadrže vitamine, proteine, probiotske kulture, vlakna ili prirodne sastojke poput đumbira, kurkume i sl. mogu da očekuju prodajni rast. Kao posledica promene ponašanja tokom pandemije, očekuje se da će prodaja nutritivnih proizvoda nastaviti da raste tokom cele 2020.
Neke kategorije pokazuju veću potražnju od drugih kako u tradicionalnim kanalima, tako i online. Na svim tržištima pogođenim koronavirusom, najtraženiji su svakako proizvodi za čišćenje i dezinfekciju, ali je primetna i povećana potražnja pića sa visokim procentom alkohola koja mogu poslužiti kao zamena. Za druga alkoholna pića moguć je pad prodaje jer se ljudi manje okupljaju i druže, no kako će se trend dalje kretati zavisi od toga koliko će izolacija potrajati, ali i od kulture određenog tržišta. U Australiji, na primer, tamošnja vlada morala je da ograniči kupovinu alkoholnih pića po osobi, jer su ljudi u panici od nestašice kupovali velike količine zaliha.
RETAIL INDUSTRIJA
Jedna od glavnih promena u Retail industriji je povećana kupovina preko interneta, a neka istraživanja na razvijenijim tržištima pokazuju da su Milenijalci, pripadnici generacije X i oni sa višim primanjima, u najvećoj meri prešli na ovaj vid kupovine. Isporuka na kućnu adresu je prednost, ali i opcija naručivanja robe online i odlazak u radnju samo da bi se pokupila narudžbina, je takođe popularna. Na ceni su vending mašine i svi drugi vidovi beskontaktne kupovine. Tako ovih dana, uz pozitivne komentare, internetom kruže slike jedne buregdžinice u Srbiji koja je upravo svojom inovacijom u vidu beskontaktne kupovine promenila svoje poslovanje.
Ritejleri imaju zadatak da iskustvo online kupovine učine ne samo ugodnim, već se otvara dosta prostora da ono bude i impresivno. Besprekorno funkcionisanje tehnologije i ostalih servisa je preduslov da za kupce ovaj proces ne postane frustracija. S druge strane, sama isporuka ne sme da zakaže, pa je potrebno uložiti dodatni napor i na tom polju. Svaki korak koji ide dalje od ovih osnovnih uslova ima potencijal da zadivi potrošače. Promocije i programi lojalnosti za online kupce, kao i korišćenje dostupnih podataka za personaliziju usluge mogu biti samo prednost. Pozitivno iskustvo u ovom periodu, svakako može uticati na menjanje navika i veći broj online kupaca i kada kriza prođe.
No, ne treba zaboraviti na one koji obavljaju kupovinu na tradicionalan način, a to je još uvek većina. Promocije na mestu prodaje, nastavak reklamnih aktivnosti, autentična kreativna rešenja u lokalnim radnjama gde se zadržala emocionalna povezanost zajednice, neke su od dobrih smernica. I svakako, ni u jednom trenutku ne zanemariti higijenu, bezbednost radnika i kupaca.
U trenutku krize možda jedna od najvažnijih stvari je empatičan odnos prema potrošačima i zajednici, bez obzira na to koji brend je u pitanju i kojoj industriji pripada. Nesmotreni potezi u ovakvim vremenima nose veliki rizik za etiketiranje brenda kao nekog ko misli samo na profit.
Na slici vam pružamo još neke smernice za brendove kako da reaguju za vreme krize i savete šta raditi kada kriza prođe.
Tekst je napisan na osnovu istraživanja Polaris tima: polaris-see.com/reports