Investicije u oglašavanje u Srbiji i zemljama regiona će rasti u narednim godinama

Prihod od oglašavanja u Centralnoj i Istočnoj Evropi (CEE) porašće do 2020. godine za 8,7 odsto i iznosiće 20 milijardi dolara. To je nešto niža stopa rasta u poređenju sa rastom od 9,8 odsto iz prošle godine, ali opet nešto više od prvobitno očekivanog rasta za ovu godinu, procene su istraživanja globalne agencijske mreže Universal Media (UM).

Rusija je najveće tržište u ovom regionu i uzima 41 odsto od ukupnih investicija u oglašavanje. Prate je Turska, Poljska i Češka, koje zajedno čine 35 odsto ukupnih investicija. Najveći rast u 2019. godini će zabeležiti Ukrajina (+19%), zatim Rumunija (+11%) i Rusija (+10%). Najniži rast će zabeležiti Hrvatska (+2%) i Litvanija (+2%).

Što se tiče advertising tržišta u Srbiji ono će porasti 3,5 odsto u ovoj godini, slično prošloj koja je imala stopu rasta od 2,9 odsto. Ovo je u skladu sa prethodnim očekivanjiima, tako da će ukupne investicije dostići 141 milion eura (166 miliona dolara) . Očekuje se nastavak rasta i u narednim godinama, tako da će u 2020. godini srpska advertising ekonomija imati rast od 3,6 odsto i dostići će 146 miliona eura.

“U Srbiji, televizija i dalje dominira kada je reč o oglašavanju i predstavlja čak 60 odsto ukupnih investicija. Naša istraživanja pokazuju da će ove godine oglašavanje na TV-u porasti za 2,7 odsto, i sličan trend možemo očekivati u naredne četiri godine” ističe Biljana Kolaković, regionalna direktorka agencije UM i dodaje: “iako pratimo svetski trend rasta oglašavanja u digital, u Srbiji ove investicije čine tek 20 odsto ukupnih investicija u oglašavanje. Tako na digitalu i dalje prednjače oglašavanje na društvenim mrežama (26 odsto) i video sadržaji (19 odsto).”

Na tržištu CEE još uvek dominira oglašavanje na TV stanicama. Tako će prihod od prodaje oglasnog prostora na TV stanicama porasti za 5 odsto i dostići će 8 milijardi dolara ove godine, (skoro 40 odsto ukupnog budžeta oglašivača). Poređenja radi prosek na globalnom nivou, kada je reč o ovoj vrsti oglašavanje biće 30 odsto u 2019. godini.

“Uočljivo je da za razliku od regiona CEE, na globalnom nivou gledanje TV-a se smanjuje, što prate i oglašivači kada odlučuju o svojim investicijama u oglšavanje. Razlog ovome je što smo prošle godine imali nekoliko događaja, pre svega Svetsko prvenstvo u fudbalu, koji je dao vetar u leđa rastu gledanja televizije” ističe Biljana Kolaković.

Pored Srbije, Slovenije i Hrvatske koje će imati umereni rast, najveći rast na tržištima na kojima posluju UM agencije koje su deo I&F Grupe imaće Bugarska. Rastu pre svega doprinosti stabilan ili blag porast oglašavanja na TV-u, kao i uočljiv, iz godine u godinu, porast oglašavanja na digitalu u odnosnu na sve ostale oglasne formate.

“Na tržištima na kojima poslujemo primetan je rast oglašavanja. U Bugarskoj će on biti 8 odsto u ovoj godini. Tome pre svega doprinosi veliki rast investicija u digitalne formate, koji je u Bugarskoj uočljivo veći nego u odnosu na ostale formate, kao i stabilno oglašavanje na TV stanicama. Porast je posledica povećanog oglašavanja retail sektora, E-Commerce i farmaceutske industrije” kaže Biljana Kolaković. “Pored Bugarske, u ovom regionu i Slovenija će imati umereni rast oglašavanja, što je manje od prošlogodišnjih nešto više od 6 odsto, ali u skladu sa našim očekivanjima. Razlog tome je manje oglašavanje na TV-u nego prošle godine, ali pozitivan trend su sve veće investicije na digitalu. Sa druge strane u Hrvatskoj i dalje dominira TV koja čini više od polovine ukupnih investicija (52 odsto). Sledi digital sa 21 odsto ukupnih investicija i, kao i u Sloveniji, ima trend rasta” zaključuje Biljana Kolaković.

Posmatrajući formate, rast investicija u online oglašavanje dolazi od društvenih mreža (25%), videa (15%) i pretraga (17%). Statični baneri i e-mail oglašavanje stagnira jer brendovi svoje investicije fokusiraju na druge online kanale.

Uočljivo je da oglašavanje u štampanim medijima u CEE regionu opada, i to za novinska izdanja -5 odsto a za magazine -4 odsto. Zajedno čine tek 6 odsto ukupnog budžeta za ovu godinu, što navodi na zaključak da stu to formati koji imaju sve manju relevantnost. Investicije u radio će biti povećane za 3 odsto u ovoj godini i dosegnuće 831 milion dolara. OOH (Out of home) formati će zabeležiti povećanje od 5 odsto i doseg od 1,6 milijardi dolara. Digitalni OOH formati su glavni element rasta investicija u OOH i ove godine će dostići rast od skoro 40 odsto, dok investicije u tradicionalne statične OOH formate i oglašavanje u bioskopima ne beleže rast.