Intervju Adriana Botana na sajtu www.b92.net, 28. mart 2013. godine

Retki su oni u svetu marketinga, kao agencije koje posluju u okviru “McCann Worldgroup”, koje su udar finansijske krize, koja nas još uvek pogađa, videli kao mogućnost i priliku za smele odluke i još odvažnije kampanje, ističe Adrian Botan, jedan od najuspešnijih kreativnih direktora i potpredsednik “McCann Worldgroup” zadužen za kreativni razvoj za centralnu i istočnu Evropu.

Ovakav pravac razmišljanja još je izraženiji u zemljama jugoistočne Evrope čija društva se suočavaju sa krizom još od početka devedesetih. Ovde imamo kreativce koji su smeli i sposobni da predlože inventivna, neuobičajena i pre svega kreativna rešenja. To je presudno za uspeh jedne kampanje, što za rezultat ima zadovoljne potrošače i klijente kojima upravo takve kampanje povećavaju poslovne rezultate.

Adrian Botan je prvi “doneo” najprestižniju nagradu sa najznačajnijeg svetskog advertajzing festivala “Cannes Lions” iza Gvozdene zavese, u neku od zemalja bivšeg istočnog bloka, Rumuniju, a danas za sebe u šali kaže da je glavni kreativni čirlider (Chief Creative Cheerleader) čiji je zadatak da unapređuje kreativni rad u centralnoj i istočnoj Evropi.

Prilikom posete agenciji “McCann Beograd” jednoj od najuspešnijih kreativnih agencija u našem regionu, Adrian Botan je imao priliku da sa timom beogradske agencije razgovara o novim trendovima u svetu marketingu.

Kako ocenjujete nivo kreativnosti u regionu i šta se može preduzeti da bi se on unapredio?
Gledajući broj pobednika koje naš region daje u Kanu svake godine, jasno mi je da je dug put pred nama. Ipak, verujem da ovde ima velikog potencijala. Ako se osvrnemo samo nekoliko godina unazad, napredak je zapanjujući. Danas skoro da uopšte ne zaostajemo po kreativnim rešenjima za zemljama koje decenijama razvijaju marketing. U ovom delu Evrope ljudi misle da se mnogo razlikuju, a istina je da su vrlo slični. Ovu pojavu sam uočio u svim zemljama regiona i zanimljiva mi je ta stalna potreba za isticanjem različitosti. Imamo i naglašeni nacionalni ponos u celom regionu, a to je pravi zlatni rudnik za kreativnost pojedinačnih zemalja, ali i samog regiona. Sve te odlike treba iskoristiti. Mnogo možemo da naučimo jedni od drugih, a prihvatanje te činjenice će doneti razmenu ideja i brži napredak.

Prvi ste doneli nagradu iz Kana u region jugoistočne Evrope. Agencija „McCann Bukurešt“ jedna je od najkreativnijih u Evropi, pre svega Vašom zaslugom. Šta mislite o kreativnosti na području Zapadnog Balkana?
Sećam se mog dolaska pre petnaest godina u Portorož na festival „Golden drum“ i mog oduševljenja konceptualnom raznovrsnošću, kvalitetom dizajna i art direkcije - čak i u Rumuniji neki od najboljih art direktora su bili iz Srbije. Znam da još uvek imate talenata, ali imam utisak da ti ljudi više, na žalost, ne rade za agencije. Morate da pronađete način da ponovo zauzmete lidersku ulogu u domenu ideja i da agencije pretvorite u mesta gde će talenti osetiti da mogu da iskažu svu svoju kreativnost i da napreduju.
Budući da je Vaš zadatak da u „McCann“ agencijama unapređujete i ocenjujete kreativni rad u centralnoj i istočnoj Evropi, kako gledate na kreativnu scenu u Srbiji, sa posebnim osvrtom na „McCann Beograd“?
Vidim mnogo potencijala. Gledajući srpsko tržište, video sam sjajne kampanje za neprofitne organizacije. Uostalom, “McCann Beograd” i “McCann Skoplje” su takvim kampanjama jedine sa područja bivše Jugoslavije osvojile kanske Lavove. Treba slične ideje primeniti i za klijente od kojih nam zavise prihodi. Radeći sa kolegama iz “McCann Beograd” mogu sa punim pravom da kažem da su to neki od najkreativnijih pojedinaca sa kojima sam sarađivao. Srđan Šaper, uspeo je da okupi neke od najboljih kreativaca koji su svojim talentom osmislili brojne zanimljive i inovativne kampanje. Mislim da smelost u kreativnim idejama koju imaju zaposleni ovde, na žalost, često nije praćena hrabrošću klijenata da takva rešenje prihvate. Raduje me što se poslednjih godina situacija i u tom pogledu menja.
Marketinška agencija “McCann Beograd” je osvojila Bronzanog lava, a “McCann Skoplje” Zlatnog lava. Jesu li ove nagrade bitne u afirmaciji statusa agencije “McCann” kao regionalnog lidera u kreativnosti?
Da, mislim da je sjajno što su ove nagrade desile, jer svedoče o kulturi i posvećenosti stvaralaštvu koje se neguje u “McCann Grupi”.“McCann Beograd“ svakako spada među najkreativnije u evropskoj mreži agencija „McCann“. Ovaj uspeh vidim kao najavu još svetlije budućnosti agencija u koje posluju u okviru „McCann Grupe“.

Mnoge kompanije pod naletom krize počele su da smanjuju svoje budžete, u prvom redu one namenjene oglašavanju. Kakve je promene kriza donela u oblast advertajzinga?
Mislim da je uz krizu došao čitav niz samoispunjavajućih proročanstava: agencijama koje su pomislile da će se tržište oglašavanje smanjiti i da će kompanije manje sredstava izdvajati za advertajzing, upravo se to i desilo, a onim agencijama koje su u krizi prepoznale priliku za razvoj brendova i posla, se to i obistinilo. Ja sam krizu video kao priliku za smele odluke i odvažne kampanje, kao što su one rađene za „Rom“ čokolade, “Vodafone”, ali i “Bite”, telekomunikacionu kompaniju iz Letonije i Litvanije, na primer. Uspešnim kampanjama ostvarili smo sjajne poslovne rezultate i poboljšali reputaciju naše agencije. Mislim da je kriza bila trenutak istine za mnoge.

Kakve su tendencije u advertajzingu? Kuda ide naša industrija?
Pre petnaest godina advertajzing je bio prilično jednostavna disciplina. Medij je bio standardizovan i naša kreativna rešenja su morala da se uklope uglavnom u reklamne poruke od 30 sekundi. Danas je sasvim drugačija situacija, uz razvoj novih medija pojavljaju se brojna nestandardna rešenja. Ovo predstavlja veliki problem za klijente koji vole predvidljivost i standardizaciju. Istovremeno, ukazala se velika prilika za inovaciju, postavljen je poligon za eksperimente čitavom nizu agencija nove vrste. Možemo da se pretvaramo da se ništa nije desilo, da nastavimo sa pravljenjem reklama od 30 sekundi ili možemo da prihvatimo haos i počnemo sa građenjem marketinških i medijskih rešenja prilagođenih za svaki pojedinačni slučaj. Primat preuzimaju digitalni mediji, na koje se potrošači sve više oslanjaju. Svedoci smo da se svakodnevno razvijaju nove digitalne platforme. Kompanije same po sebi se teško prilagođavaju ovim promenama u svetu oglašavanja. Zadatak agencija je da pomognu kompanijama da se prilagode i prihvate ove promene. Za to su neophodni velika brzina u radu, ogromna fleksibilnost i multidisciplinarni pristup.


Izvor: www.b92.net

Marketinšku agenciju “McCann Beograd” 1997. godine osnovao je Srđan Šaper. Agencija “McCann Beograd” pruža ceo spektar kreativnih usluga i deo je „McCann Grupe”, jednog od najvećih komunikacijskih sistema u jugoistočnoj Evropi, koji posluje u osam zemalja: Srbija, Crna Gora, Makedonija, Bosna i Hercegovina, Albanija, Hrvatska, Slovenija i Bugarska. “McCann Grupa” ima preko 150 nagrada osvojenih na domaćim i međunarodnim festivalima i jedina je kompanija sa ovih prostora koja je osvojila dva kanska lava na najznačajnijem svetskom advertajzing festivalu u Kanu. “Zlatnog lava“ 2009. godine osvojila je agencija “McCann Skoplje”, a 2011. godine „Bronzanog lava“ dobila je agencija “McCann Beograd”. Sve agencije, članice “McCann Grupe”, kao deo najveće svetske komunikacione grupacije „McCann Worldgroup“, svojim kvalitetom i načinom rada, klijentima pružaju najbolje međunarodno iskustvo i vrhunsku lokalnu ekspertizu iz oblasti komunikacija.